Color Line Tour 2017

Årets store satsingsritt for Team Kjekkas var Color Line Tour (CLT) på 210 km fra Kristiansand til Hovden via naturskjønne Setesdalen lørdag 27. mai. Nå skulle vinterens og vårens individuelle og felles trening på sykkel, rulle og andre treningsformer, treningsleire, strenge dietter og andre forsakelser omsettes til å komme raskest mulig og forhåpentligvis under 4 timer og 55 minutter til Hovden.

Det var oppmøte fredag 26. mai for de fleste på Hvam hvor buss og henger ble lastet opp. Enkel hoderegning tilsa at med ca. 20 sykler i hengeren var den plutselig verdt over en million kr. Endelig fikk Erik lukket døra og låst Leaf’en og så var vi på veg.

Roy Magne ledet en forpatrulje som skulle rekognosere egnet plassering for 1. langing og kjørte i forveien. Ikke spør meg, men de var veldig raskt på plass i Kristiansand etter utført oppdrag med en omveg på ca. 20 mil.

Før Drammen ble Sindre, og ikke minst et lass med utrolig gode bakevarer fra Frødvedt plukket opp. Skolebrød og kanelboller ble fortært som et ledd i oppladingen. Himmelsk.

Vel fremme i Kristiansand var det innsjekk på Clarion Hotel Ernst og deretter en testtur til rittets første og nærmeste bakke, Høiekleivene, for de fleste. Da hadde Stian åpenbart sine nybarberte ben. Vinterpelsen var borte vekk. Samtidig fortsatte det fantastiske støtteapparatet til Team Kjekkas med forberedelser som rigging av biler, pakking og blanding av sportsdrikk til langeflasker. På CLT bestod teamet av:

Kristian G, Jon Morten, Ole Kristian, Arne Martin (hyggelig gjensyn), Ken, Svein Ove, Bente, Ingvild og Linn.

De var fordelt på lederbil, utstyrsbil og langebiler. Uten deres profesjonelle og alltid positive innsats hadde ikke vi syklister kunnet prestere skikkelig. Den support de yter oss som skal sykle kan ikke verdsettes høyt nok. Vi bøyer oss i hatten…

Rytterne som skulle forsvare æren til Team Kjekkas og revansjere fjorårets innsats var:

Aleksander, Anders, Asmund, Bård J, Bård O, Christian, Christoffer, Dag, Eirik HJ, Eirik P, Erik, Espen, Frode, Geir, Jo, Lars Erik, Marius, Morten G, Morten S, Per Christian, Roy Magne, Stian, Sindre, Tom Erik, Trond, Øyvind og Tore – til sammen 27 syklister.

Etter middag på hotellet var det lagmøte hvor kjøreregler, langing, taktikk, teknikk, oppmøtetid og annen informasjon ble gitt. Spørsmål ble besvart og startnummer delt ut. Vi manglet noen ryttere og det var noe sykdom i gruppa, men lagmoral og stemning føltes veldig god. Skuldrene var senket, vi skulle ha det gøy og mannen på skulderen skulle børstes vekk hvis han kom på besøk under rittet. Etter seier både på Enebakk rundt og Nordmarka rundt hadde vi trua uten at vi var for «cocky». Deretter var det individuelt opplegg. «Stjerna» ble for øvrig observert på veg inn i godtebutikken litt senere på kvelden.

Rittdagen åpenbarte seg med fantastisk vær, Kanskje for fantastisk skulle det vise seg. Det ble sol, litt variabel vind og veldig varmt. Herlig allikevel å kjøre et ritt i godvær og kort-kort. Etter frokost og diverse dobesøk møtte støtteapparat og ryttere til en siste peptalk utenfor hotellet før oppvarming og klargjøring. Klokka 0840 passerte Team Kjekkas startstreken og rittet var i gang.  Alt lå til rette for et knallritt. Vi skulle revansjere fjorårets innsats.

Jeg skal ikke komme med noen fiks ferdig rittanalyse. Det kan tallnerder som Marius og Dag ta seg av. Vi startet bra med ingen uhell eller punkteringer og rulla fungerte. Etter bakke nr. 2 i Bakkanskleiva og 25 km unnagjort begynte rittet for alvor med veldig flatt terreng. Rulla gikk nok litt ujevnt og vi mistet ryttere jevnt og trutt.  Varmen får ta noe av skylda og flere gikk tomme for drikke selv om vi fikk langing på 108 og 180 km. I etterpåklokskapens lys skulle vi nok kjørt en langing ekstra. Selve langingen gikk veldig bra og mange talenter for serveringsbransjen ble oppdaget. Urettferdig å nevne noen, men personlig tok Jon Morten prisen for hurtiglanging.

Etter ca. 145 km og ca. 3 og en halv time på setet begynte stigningene opp mot de beryktede Byklebakkene på 180 km. Her begynte det å røyne på skikkelig eller som Marius har oppsummert det i forhold til Sandnes sykleklubb: «Fram til ca. 20 km går det litt frem og tilbake. Vi starter litt raskere, ligger ca. 8 sekunder bak ved 22 km. Derfra og frem til litt over 90 km taper vi jevnt og trutt før vi stabiliserer farten og kjører nesten jevnt frem mot første langing. Fra langing ca 108 km og frem til 130km kjører vi jevnere og taper mindre. Fra 130 til 145 km taper vi litt mer, 3:53 bak etter 145 km. Derfra og inn blir det bare verre og verre, men her det lite folk i rulla. Så oppsummert: resultatet står ikke i samsvar til styrkeforholdet mellom lagene, vi er mye bedre enn vi har fått vist her!»

Tabell 1: Tidsdifferanse Sandnes vs. Kjekkas.

Det viste seg at motstanderlagene har langet fra sykkel i fart, men det er ikke der vi taper.

Ellers er livet i rulla et studie i seg selv. Team Kjekkas prater ikke så mye i rulla og det er bra. Her er det fokus på arbeidsoppgaver. Når det eneste du har sagt er «Lars Erik» og av og til «Lars Erik – sist» på et par timer kan det tære på humøret. Det at vi suser av gårde på RV9 delvis langs elva Otra som er Norges 7. lengste er det få som får med seg.

Allikevel er det episoder som skjer og som gjør monotonien litt mer levelig.

• Da vi passerte et middelaldrende sørlandspar som blide og fornøyde stod ved sin parkerte bil og heiet oss fram. Dag synes dette var et glimrende sted å kvitte seg med en flaske. Noe som resulterte i at flaska selvsagt traff bilen med et dunk etter en vakker bue i lufta. Jeg tror Dag gjentok «unnskyld» fem ganger før vi forsvant.
  • At Aleks ikke fikk med seg den spektakulære Reiårsfossen sånn omtrent halvveis er merkelig. Han får med seg alt annet som skjer.
  • Badestampen og livet før brua ved Storstraumen er en klassiker. Her viser setesdølene sitt sanne jeg. Noen av debutantene på rittet datt nesten av sykkelen av latter da de så likbilen med en god gammeldags «uppblåsbara Barbara» liggende på magen med stjerten opp.
  • Ellers var det både musikkorps og festbuss med bra trøkk langs ruta vi fulgte.
  • Jo sitt revolvertrekklignende tohåndsmottak av 2 colabokser på 2. langing.
  • Ellers ventet jeg spent på når bikkja som nesten felte rulla fjor etter Byglandsfjord skulle dukke opp igjen. Den kom ikke.

Team Kjekkas rullet over mållinjen på Hovden på tiden 5:01:36 med 11 mann. Ny Kjekkas-rekord og 3. plass igjen, men slått av Sandnes sykleklubb med over 10 minutter og tiden 4:51:05. Ny rekord på distansen – gratulerer Sandnes! Veldig skuffelse for Team Kjekkas med støtteapparat, ryttere, supportere og andre som hadde fulgt rittet på forskjellige live medier. Det sammensatte laget fra Sørlandet med det rare navnet ble slått med 4 sekunder av Sandnes og kom på 2. plass.

Etter hvert ble vi innlosjert på Hovden Resort med middag, overnatting og frokost. Søndag 28. mai ble det nesten 140 km på rolig trilletur for 16 ryttere og deler av støtteapparatet fra Hovden via Bykle og Dalen til Vrådal i Telemark med Dag som lokaltalende guide. Jammen fikk vi en god dose regn til tross for at vi endret ruten etter værmeldingen.

Til slutt må det nevnes at Asmund fylte 18 år dagen etter rittet. Som Morten G skrev: «Kaste bort helgen han fyller 18 med en gjeng avdanka gubber.» 17-åringen har imponert oss alle så langt i sesongen og vi gleder oss til fortsettelsen på karrieren hans. Nå som 18-åring med ferskt førerkort og forhåpentligvis både karbon og kondom?

Bård O - som aldri trodde jeg skulle få æren av å skrive racereport, men klasseseier er klasseseier gutta. Det er bare å holde på lenge nok.